• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Wspieranie Rozwoju Dziecka

Edukacja, rozwój

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Scenariusze zajęć

Typ zajęć: korekcyjno-kompensacyjne

 Poziom nauczania: Szkoła Podstawowa

 Klasa: 6 Temat: Techniki uczenia się -  koncentracja, sposoby uczenia się.

Cel:

Ø  zdobycie umiejętności aktywnego uczenia się.

 Cel terapeutyczny:

 Ø  pokazanie uczniom sposobów na aktywną koncentrację podczas zajęć,

 Ø  wdrożenie efektywnych technik uczenia się – tworzenia notatki na podstawie tekstu, zapamiętywania na podstawie stworzonej notatki;

 Cele operacyjne:

 Uczeń:

 Ø  wie,  czym jest „koncentracja”,

 Ø  wie, że koncentracja jest kluczem do pamięci,

 Ø  wykorzystuje koncentrację do uczenia się i zapamiętywania informacji,

Ø  rozróżnia koncentrację aktywną od pasywnej,

Ø  aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest zmotywowany do pracy na zajęciach,

Ø  czyta tekst ze zrozumieniem i analizuje go,

Ø  tworzy własną kreatywną notatkę,

Ø  zapamiętuje informacje z zajęć i potrafi o nich opowiedzieć;

 Sposoby osiągania celów, pomoce:

 §  przypomnienie informacji z zajęć „Koncentracja proaktywna”,

 §  karta pracy – tekst do czytania z serii „Wielcy Ludzie – Mikołaj Kopernik”,

 §  zeszyty, tablica, kolorowe pisaki, flamastry;

 Przebieg zajęć

Faza organizacyjno-mobilizująca

 1.     Rozgrzewka – ćwiczenia ruchowe usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową.

 2.     Rozmowa z uczniami – wspólne przypomnienie tematyki poprzednich zajęć:

               ·       czym jest koncentracja?

               ·          czym różni się koncentracja pasywna od aktywnej?

               ·       co zyskujemy koncentrując się podczas zajęć? – określenie „ciasteczka”, czyli nagrody

               ·       co to jest „dialog wewnętrzny”?

               ·       na czym polegają 3 kody pamięci – konstrukcja, przetwarzanie, rekonstrukcja

Faza intensywnej i efektywnej pracy terapeutycznej

1.     Wspólne, głośne czytanie tekstu przez uczniów.

2.     Wyjaśnienie znaczenia słów typu: „astronom, ekonomia, kartografia”.

3.     Tworzenie notatki kreatywnej na podstawie pytań kluczowych przygotowanych przez terapeutę w postaci tzw. mapy myśli.

Faza podsumowująco-utrwalająca

1.     Uczniowie potrafią odpowiedzieć na pytania zadane przez nauczyciela.

2.      Omawiają wspólnie z terapeutą wykonane mapy myśli, prezentują wykonane prace na forum grupy – w miarę możliwości czasowych – przewidziane powtórzenie na następnych zajęciach.

Formy pracy:

- grupowa, indywidualna.

Metody pracy:

·       rekapitulacji wtórnej – przypomnienia treści z ostatnich zajęć,

·       dyskusja z grupą,

·       mnemotechnika – budowanie skojarzeń, tworzenie kreatywnej notatki.

Zajęcia realizowane są w blokach tematycznych, a nie czasowych.

W ramach realizacji tematu przewidziane jest przypomnienie poprzednich zajęć i podsumowanie ich.

 

10 marca 2019   Dodaj komentarz
techniki uczenia się  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Dorotabrozek | Blogi